Gusta kawowe naszych pracowników, naszych klientów i nas samych są bardzo urozmaicone. Różnorodna powinna być więc także kawa do firmy – warto mieć w zapasie tak kawy wysokiej jakości (speciality), jak i tańsze kawy mielone i rozpuszczalne. Trzeba pamiętać także o kawie bezkofeinowej, w wielu firmach sprawdzi się również możliwość tworzenia kaw mlecznych i deserów kawowych.
Kawy ziarniste z palarni
Wysokiej jakości kawa do firmy to niewątpliwie świetna motywacja dla pracowników. Także naszym klientom możemy sprawić przyjemność kawą speciality pochodzącą z dobrej palarni. Koszt dobrej jakości kawy z polskiej palarni nie jest tak wysoki, jak mogłoby się pozornie wydawać. Dobre kawy do firmy w ziarnach można nabyć już za 70 zł za kilogram. To mniej, niż uchodzące za luksusowe brandy dostępne na półkach supermarketów: tym bardziej, że w wielu palarniach kupowana w dużych ilościach kawa do firmy objęta jest korzystnymi rabatami.
Interesująca kawa z palarni może być trickiem psychologicznym, który zastosujemy w rozmowie z naszymi klientami. Smaczny napój i interesująca opowieść o nim pozwala przełamać barierę, która dzieli szefa firmy lub jej pracowników z klientami. Wspaniała świeżo palona kawa oczaruje i zaskoczy klientów. Zastosowanie tego triku wymaga jednak, by kawa do firmy była rzeczywiście oryginalna i ciekawa: w grę wchodzą więc przede wszystkim kawy z segmentu speciality i single origin.
Musimy zwrócić uwagę na fakt, że panująca w Polsce kultura kawowa nie jest jeszcze w pełni rozwinięta. Unikajmy więc w firmie kaw, które mogą nie przypaść do gustu niektórym pracownikom i klientom, zwłaszcza należącym do starszej generacji. Nie wszyscy lubią kawy o wysokiej kwasowości, a także kawy o szczególnie intensywnym smaku. W wyborze kaw z palarni unikajmy więc mieszanek i kaw single origin pochodzących z Afryki. Kawy etiopskie i kenijskie są wysoko cenione przez smakoszy, dla przeciętnego polskiego miłośnika kawy ich kwasowość jest jednak zdecydowanie zbyt wyrazista. Unikajmy także kaw z obróbki typu natural lub honey, które niektórym pracownikom i klientom mogą wydać się dziwne i nieprzyjemne – lepiej sprawdzą się kawy klasyczne z obróbki mytej. Najlepszym wyborem będą kawy typowe, o czekoladowych i orzechowych nutach smakowych. Taką charakterystykę smakową mają przede wszystkim kawy kolumbijskie, środkowoamerykańskie i brazylijskie. Ich dodatkową zaletą jest to, że szczególnie dobrze komponują się z mlekiem.
Kawy sypane i ekonomiczne kawy ziarniste
Wadą kaw ziarnistych dostępnych w supermarketach jest to, że nie mamy rzetelnych i możliwych do skontrolowania informacji o dacie wypalenia kawy. Na opakowaniach kaw ziarnistych znajdują się wyłącznie informacje o dacie przydatności do spożycia. Tymczasem kawa może leżeć na półkach sklepowych nawet kilka lat – taka kawa jest oczywiście zwietrzała i niesmaczna. Ziarnista kawa do firmy powinna więc pochodzić raczej ze specjalistycznej hurtowni https://e-szop24.pl/franczyza.html, w której łatwiej o rzetelną informację o niej. W naszych firmach sami także nie przechowujemy kawy latami: zamknięta kawa wietrzeje po kilku miesiącach, otwarta już po kilku dniach.
Kawa sypana w firmie stwarza pewne problemy. Niektórzy klienci i pracownicy, zwłaszcza starszego pokolenia, wciąż lubią kawę parzoną „po polsku”, „do szklanki”. Nie jest to wprawdzie dobra metoda parzenia kawy, musimy jednak zapewnić im taką możliwość. Lepiej, niż kubek i szklanka sprawdzi się więc prosty w obsłudze i niedrogi french press – praska do kawy, która umożliwia łatwe oddzielenie fusów i utrzymanie kącika kawowego w czystości.
Kawy rozpuszczalne i bezkofeinowe
Chociaż kawę rozpuszczalną uważa się często za namiastkę prawdziwego naparu, nie możemy całkowicie z niej zrezygnować. Bardzo wielu pracowników i klientów wciąż preferuje to rozwiązanie: musimy więc zapewnić im możliwość przygotowania także tego rodzaju kawy. Jako kawa do firmy kawa rozpuszczalna sprawdza się dobrze także ze względu na szybkość przygotowania: warto mieć ją w zapasie na trudniejsze chwile, nawet wtedy, jeśli jej nie lubimy. Ze względu na potrzeby pracowników i klientów, warto mieć w zapasie również kawy bezkofeinowe.
Kawa z mlekiem w firmie
Mleczne napoje kawowe zastąpić mogą deser lub nawet lekkie śniadanie, sprawiają więc przyjemność pracownikom i nas samym. Firmowych gości przyjąć możemy deserami kawowymi, takimi jak mokka (kawa z czekoladą), cafe frappe lub kawa z lodami. Są one nie tylko smaczne, ale też efektowne, wywierając korzystny wpływ na negocjacje z klientami. Często zresztą sami mamy przecież ochotę na filiżankę cappuccino lub latte w czasie pracy: kawa do firmy to także nasza własna przyjemność. Mleko w firmie jest jednak problemem – szybko psuje się, a mleczniki i spieniacze są trudne do utrzymania w czystości. Jeśli chcemy więc w firmie kawy z mlekiem, lepiej sprawdzą się ekspresy kapsułkowe z funkcją automatycznego przygotowywania mlecznych napojów kawowych. Jeśli jednak zależy nam na świeżym mleku, zaopatrzymy się w ekspres do kawy z prostym w obsłudze systemem spieniania mleka, np. typu one click. Systemy takie wymagają częstego czyszczenia i konserwacji.
ZOBACZ TAKŻE:
- Herbata do firmy: https://e-szop24.pl/podkategoria,156,DLA-FIRM-Herbata.html