Jak działa ręczny klimatyzator? W przeciwieństwie do domowego klimatyzatora, klimatyzator samochodowy jest integralną częścią nowego samochodu. Znajduje się na wyposażeniu fabrycznie nowego samochodu. Bez niego trudno wyobrazić sobie komfortową podróż. Czy istnieje różnica między klimatyzatorem domowym a klimatyzatorem samochodowym? Przede wszystkim istnieje kilka rodzajów klimatyzatorów domowych i samochodowych. Każdy z nich ma inne działanie. Jak to działa ręcznie?
Jak działa ręczny klimatyzator?
System klimatyzacji jest prosty. Ogrzane powietrze, które chłodzi kabinę, wypływa na zewnątrz pojazdu. W najprostszym ujęciu oznacza to, że energia cieplna uzyskana z kabiny jest odprowadzana do otoczenia. Z czego zatem składa się klimatyzator? Składa się ze skraplacza, którego zadaniem jest ogrzanie powietrza. Skraplacz znajduje się przed chłodnicą samochodową. Drugim elementem jest parownik, który chłodzi kabinę. Trzeci – sprężarka, która pobudza obieg czynnika chłodniczego, który przenosi ciepło w układzie.
Jak obsługiwać ręczny klimatyzator samochodowy?
Klimatyzator samochodowy odpowiada za chłodzenie kabiny samochodu. Funkcja ta nabiera szczególnego znaczenia w upalne lato. Po drugie, klimatyzator odpowiada za osuszanie powietrza, co jest szczególnie ważne, gdy pojawia się problem z zaparowaniem szyb. Często zdarza się też, że po opuszczeniu samochodu z włączonym silnikiem zaczyna z niego kapać woda. Zwykle dzieje się to w okolicy prawego przedniego koła. Ciecz pochodzi ze skroplonego powietrza z układu wentylacji i klimatyzacji. Czy to zjawisko oznacza jego porażkę? Na szczęście nie, ale nadal może gromadzić się dużo wody. Stojąca woda jest usuwana również podczas serwisowania domowej klimatyzacji. Ponieważ jednak porusza się w układzie zamkniętym, jest ich mniej.
Zadaniem wody w klimatyzatorze Twojego samochodu jest osuszanie powietrza, które dostaje się do kabiny z zewnątrz. W aucie jest też obwód zamknięty, ale został dodany jako rozwiązanie krótkoterminowe. Czemu? Podczas jego działania wzrasta stężenie dwutlenku węgla w kabinie. Jakie znaczenie ma funkcja osuszania powietrza? Staje się to szczególnie ważne jesienią i zimą, kiedy problemy z parowaniem szkła mogą się nasilić. Otóż klimatyzator nie tylko pozwala podnieść temperaturę w kabinie, ale również skutecznie odparowuje nadmiar wilgoci z szyb. Uzbrojony w tę wiedzę możesz w pełni wykorzystać możliwości swojego systemu wentylacji i klimatyzacji.
Jak ustawić manualną klimatyzację w samochodzie?
Aby ręczny klimatyzator działał, używaj go właściwie. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim należy pamiętać, że ręczna klimatyzacja jest częścią systemu wentylacji. Dlatego jest kilka punktów, na które należy zwrócić uwagę, gdy klimatyzator jest wyłączony. Dzięki nim unikniesz kosztownych napraw klimatyzacji. Pierwsza zasada jest taka, że aby rozgrzać samochód w chłodne dni, możesz dmuchać powietrzem na nogi. W ten sposób ciepło będzie generowane szybciej, a prawa fizyki spowodują unoszenie się ciepłego powietrza. Klimatyzację automatyczną programuje się w ten sam sposób. Jak szybko pozbyć się problemu parowania szyb? Procedura jest bardzo prosta. Otworzyć nawiewy i skierować je w stronę szyby przedniej i szyb bocznych. Nie zaleca się jednak ustawiania przepływu powietrza na nogi. Takie posunięcie miałoby wręcz odwrotny skutek. Dzieje się tak dlatego, że na dywanie jest dużo wilgoci, która porusza się w górę wraz z skierowanym na nie strumieniem powietrza. W celu uzyskania maksymalnego przepływu powietrza włączaj nawiew tylko przez centralne i boczne dysze znajdujące się w kokpicie.
Ważna jest tutaj informacja o dyszach. W zależności od marki i modelu samochodu elementy te mogą posiadać pokrętła lub dźwignie do sterowania przepływem powietrza. Służą do sterowania kierunkiem przepływu powietrza oraz jego siłą. Jeśli otworzymy je do końca, otrzymamy silny podmuch chłodnego lub ciepłego powietrza. Mogą sterować w lewo i prawo, a także w górę iw dół. Jeśli zamkniemy dysze, nie będą działać nawet przy włączonych wentylatorach. Dlatego prawidłowe ustawienie kierunku dyszy ma decydujący wpływ na działanie układu wentylacji i klimatyzacji w aucie. Ponadto za pomocą drugiego pokrętła możesz dostosować siłę dmuchawy do konkretnego pojazdu. Warto również wiedzieć, jak miejsca na nogi mają się do wentylacji i ogrzewania przedniej szyby. W tej konfiguracji strumień powietrza na stopy jest zawsze cieplejszy niż strumień powietrza na szybę. Co więcej, może dojść do sytuacji, w której schłodzisz twarz i ogrzejesz nogi. Warto pamiętać o tej aplikacji decydując się na zastosowanie klimatyzacji manualnej w swoim samochodzie.
Podsumowując, ręczna klimatyzacja jest nadal cechą wielu starszych modeli. Podczas korzystania z niego należy pamiętać o kilku kluczowych zasadach. Oprócz prawidłowego ustawienia dyszy należy również pamiętać, że wymaga ona regularnej konserwacji, aby przedłużyć jej żywotność.