Jak sprawdzić rok produkcji opony?

Jak sprawdzić rok produkcji opony?

Jak sprawdzić rok produkcji opony? Datę produkcji opony można znaleźć na jej ścianie bocznej. Oznaczenia te są zakodowane, ale bardzo łatwo je rozszyfrować i zrozumieć. Wystarczy zapoznać się z poniższymi wskazówkami, aby móc samodzielnie sprawdzić rok produkcji opony.

Oznaczenia roku produkcji opony

Jak sprawdzić rok produkcji opony?

Jak sprawdzić rok produkcji opony?

W przypadku opon wyprodukowanych przed 2000 rokiem, stosowano trzycyfrowy kod który określał tydzień dekady, w której została wyprodukowana dana opona. Na przykład kod 148 oznacza, że opona została wyprodukowana w 14 tygodniu 8 roku danej dekady. Kod ten zakładał, że opona nie będzie w użyciu przez więcej niż dekadę, więc wiadomo, że została wyprodukowana w 8 roku dekady, ale nie określa, która to była dekada. Tak więc w naszym przykładzie rokiem produkcji mógł być 1968 lub 1978 lub 1998 itd. Kluczową kwestią jest to, że zaleca się wymianę opony po 6 latach, bez względu na to, jak bardzo była używana. Dlatego najlepiej jest unikać kupowania opon, które zostały wyprodukowane przed tym okresem. Natomiast dla opon powstałych po 2000 roku – kod został rozszerzony do czterech cyfr, ale format jest w większości taki sam. Pierwsze dwie cyfry określają tydzień roku, w którym została wyprodukowana opona, a ostatnie dwie cyfry określają rok. Na przykład kod 2109 oznacza, że opona została wyprodukowana w 21 tygodniu 2009 roku.

Charakterystyka opon

Każdy rodzaj opon ma swoje mocne strony i ograniczenia. Opony całoroczne są tak skonstruowane, aby sprawdzały się w szerokim zakresie warunków i miały długą żywotność. Opony całoroczne o wysokich osiągach mają zazwyczaj lepszą przyczepność i zapewniają lepsze prowadzenie, ale czasami kosztem trwałości. Opony całoroczne i letnie zapewniają najwyższą przyczepność na drodze, ale mają jeszcze krótszą żywotność bieżnika. Ogólna zasada jest taka, że opony o wyższych osiągach kosztują więcej i szybciej się zużywają, co prowadzi do wyższych kosztów w przeliczeniu na kilometr, jak pokazano poniżej.

Zazwyczaj jednak najlepiej jest pozostać przy oponach, które były założone w momencie zakupu samochodu. Zmiana na inny typ opony w celu zaoszczędzenia pieniędzy może zaszkodzić właściwościom hamowania i prowadzenia samochodu.

Jak dbać o opony?

Ważne jest, aby upewnić się, że Twoje opony są w dobrym stanie, niezależnie od pogody. Jednak zużyte opony mogą stanowić szczególne zagrożenie podczas jazdy w deszczu i na mokrej nawierzchni. Jeśli woda gromadzi się między oponą a nawierzchnią, może to prowadzić do poślizgu, co może uniemożliwić hamowanie i kierowanie pojazdem. Jednym ze sposobów uniknięcia takiej sytuacji jest upewnienie się przed wyruszeniem w drogę, że opony są odpowiednio napompowane i w dobrym stanie. Ważne jest, aby regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach. Opony z czasem naturalnie tracą ciśnienie, więc aby zapobiec uszkodzeniu opon z powodu niedopompowania, musisz kontrolować poziom ciśnienia i w razie potrzeby uzupełniać je. Niedopompowanie opon może również zwiększyć koszty paliwa, prowadzić do szybszego zużycia zewnętrznych krawędzi opon i narażać Cię na większe ryzyko wypadku. Jeśli planujesz regularne przeglądy samochodu, dobrym pomysłem będzie sprawdzenie zbieżności kół. Dzieje się tak dlatego, że wszelkie problemy z wyrównaniem Twojego samochodu mogą spowodować zużycie opon Twojego samochodu. Tak więc, jeśli kiedykolwiek doświadczysz dziwnego dryfowania, ciągnięcia lub grawitowania w lewą lub prawą stronę podczas jazdy, musisz sprawdzić zbieżność swojego samochodu, aby móc zachować opony w dobrym stanie na dłużej.

Warte uwagi usługi warsztatów:

Co powoduje niszczenie opon?

Problem w tym, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie – ze względu na wielość czynników, które mogą doprowadzić do konieczności wymiany opon. Wśrod nich można wymienić między innymi dziury w jezdni, przeszkody, krawężniki, ostre przedmioty i nierówności terenu. Ponadto opony mogą ulec uszkodzeniu wskutek nadmiernego hamowania lub przyspieszania pojazdu. Wszyscy Promienie ultrafioletowe mają na ogół taki sam wpływ na opony jak słońce i deszcz (zimno i ciepło). Promienie UV mogą powodować wysychanie polimerów znajdujących się w mieszance gumowej, a w konsekwencji doprowadzić do jej kruchości, co może spowodować, że ściana boczna opony zacznie pękać. wiemy, że im dłużej opony są na drodze i mają kontakt z nawierzchnią, tym słabsze się stają. Starsze opony w końcu stwardnieją i staną się kruche, co spowoduje spadek elastyczności i powstawanie pęknięć. Opony są bez wątpienia najbardziej krytycznym elementem bezpieczeństwa w pojeździe. Miejsce styku gumy z nawierzchnią ma wpływ na trakcję, prowadzenie, kierowanie, stabilność i hamowanie. Z tego powodu nagła awaria opony może mieć poważne konsekwencje, zwłaszcza jeśli dojdzie do niej przy dużych prędkościach w pojeździe o wysoko położonym środku ciężkości. Przy odpowiedniej pielęgnacji i normalnym użytkowaniu, większość opon bez problemu przejedzie długi dystans. Ale czasami opony zawodzą. Może to być wina instalatora, producenta, kierowcy. Zawsze należy sprawdzać stan opon przed udaniem się w podróż. Tylko regularna konserwacja opon może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.